Nacházíte se: VŠCHT Praha  → Laktobacily a jejich schopnost snižovat hladinu cholesterolu
čas: 23.4.2024 09:31:08
url: '/popularizace/doktorandi-pisou/2018/laktobacily-a-jejich-schopnost-snizovat-hladinu-cholesterolu'
path: 1/4111/942/994/5161/26318/41936/45345

Laktobacily a jejich schopnost snižovat hladinu cholesterolu

Obr. 3 - Elektronový snímek Lactobacillus plantarum 299v v přítomnosti cholesterolu; z obrázku je patrné navázání cholesterolu na buňky

Laktobacily patří mezi bakterie mléčného kvašení, které jsou velmi důležité technologické mikroorganismy. Využívají se především v potravinářských technologiích při výrobě mléčných, cereálních, masných či ovocných a zeleninových produktů. Stále častěji jsou některé z těchto bakterií využívány také jako probiotika z důvodu prokázaných pozitivních efektů na lidské zdraví.

Probiotické bakterie jsou živé bakterie, které při užívání v dostatečném množství mohou přinášet svému hostiteli zdravotní prospěch. Příznivý účinek probiotik na lidský organismus může spočívat ve zlepšení metabolických procesů, které pak mohou vést ke snížení rizika výskytu řady onemocnění nebo omezení jejich doby trvání. Jednou z vlastností probiotických mikroorganismů může být schopnost snižování cholesterolu.

Co je to cholesterol a proč je jeho vysoká hladina v krvi nebezpečná?

Cholesterol je nejrozšířenější živočišný sterol, který má pro lidský organismus nepostradatelný význam. Je základní stavební složkou biologických membrán buněk, důležitý pro syntézu vitaminu D a hormonů, které jsou zodpovědné nejen za metabolismus minerálů a vody, ale také za pohlavní a reprodukční funkce. Z cholesterolu vychází také syntéza žlučových kyselin, které jsou nezbytné pro správné trávení tuků.

Zvýšená hladina cholesterolu v krvi může být jednou z příčin vzniku kardiovaskulárních onemocnění, které jsou v posledních letech častou příčinou úmrtí dospělých. Hypercholesterolémie, tedy vysoká hladina cholesterolu v krvi, vede ke vzniku aterosklerózy (kornatění tepen), která zvyšuje riziko zdravotních problémů, zejména vznik infarktu nebo mozkové mrtvice. Již několik let je kardiovaskulárním onemocněním věnována velká pozornost a hledají se stále nové mechanismy možnosti snížení obsahu sérového cholesterolu, včetně možnosti využití probiotik. V jedné z mnoha klinických studií bylo dokázáno, že snížení koncentrace sérového cholesterolu o 1 % může snížit riziko vzniku aterosklerózy o 2 – 3 %.

Jak mohou laktobacily snížit množství sérového cholesterolu?

Hypocholesterolémický účinek probiotik, tedy snížení koncentrace cholesterolu v krvi, je přisuzován několika mechanismům, které často fungují v součinnosti. Mezi tyto mechanismy je zahrnováno např. snížení koncentrace cholesterolu během růstu laktobacilů, adsorpce cholesterolu na jejich buněčnou stěnu a enzymaticko-chemické změny. Některými studiemi byla potvrzena schopnost probiotik zlepšit lipidový profil pacientů, což vedlo ke snížení rizika vzniku a rozvoje kardiovaskulárních onemocněních. Jako lipidový profil je označována skupina vyšetření na celkový cholesterol, LDL cholesterol (tzv. špatný cholesterol), HDL cholesterol (tzv. dobrý cholesterol) a triacylglyceroly (tuky). Toto vyšetření odhaluje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, tedy podchytí možná onemocnění srdce a cév.

Na Ústavu mléka, tuků a kosmetiky se zabýváme funkčními a probiotickými vlastnostmi bakterií mléčného kvašení. Také zkoušíme možnosti aplikace těchto bakterií do nových funkčních potravin. Dále se věnujeme analýze mlékárenských výrobků a jejich reologickým vlastnostem. Snaha je také izolovat biologicky aktivní látky z mléka a mleziva. Zabýváme se také technologií tuků a vývojem nových kosmetických výrobků.

Autorka je doktorskou studentkou na Ústavu mléka, tuků a kosmetiky.

Obr. 1 - struktura cholesterolu