Fyzikální a výpočetní chemie
|
Informace o studijním plánu
|
Během 1. až 5. semestru musí student získat celkem 4 zápočty z tělesné výchovy. Jeden ze zápočtů lze nahradit absolvováním letního nebo zimního týdenního sportovního kurzu.
|
1. ročník
|
Zimní semestr
|
Kód |
Název předmětu |
P/C/L |
Zakončení |
Kredity |
Povinné předměty
|
B101001 |
Obecná a anorganická chemie I
Náplní předmětu jsou základní okruhy z obecné chemie - stavba atomu, periodicita vlastností, teorie chemické vazby, stereochemie molekul a základy chemické rovnováhy. Tyto principy jsou aplikovány při popisu reaktivity a vlastností základních skupin anorganických látek. Systematická část je podána na rozdíl od klasického pojetí (chemie prvků) jako chemie anorganických fází. Základními probíranými kategoriemi jsou molekulární plynné a kapalné látky, ionty ve vodných roztocích a jejich soli, koordinační sloučeniny, kovy a intermetalické fáze, pevné oxidy a anorganické polymery, karbidy, nitridy a další pevné sloučeniny kovů.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/3/0
|
Z+Zk
|
8 |
B101003 |
Chemické a bilanční výpočty
Předmět je zaměřen na praktické zvládnutí základních chemicko-inženýrských výpočtů nutných pro absolvování laboratorních cvičení a dalších navazujících kursů. Jeho obsahem jsou mj. výpočty založené na stechiometrii chemických reakcí (množství reaktantů a produktů), vyjadřování a přepočty složení směsí, výpočty založené na stavové rovnici ideálního plynu a materiálové bilance jednoduchých procesů (separátor, mísič aj.).
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
KZ
|
3 |
B240001 |
Toxikologie a ekotoxikologie I
Toxikologie se zabývá vzájemným působením chemických látek a živého organismu, je předmětem shrnujícím základní informace o látkách, které poškozují živý organismus. Předmět obecně seznamuje s osudem látek v organismu a jejich účinky na něj, se způsobem zjišťování jejich toxicity. Několik přednášek se věnuje podrobněji vybraným anorganickým a organickým toxickým látkám a některým jejich skupinám. Jedna přednáška je věnována prevenci a následkům nehod, tedy zásadám bezpečné práce s toxickými látkami, likvidaci požáru a základům první pomoci. Další přednášky stručně popisují životní prostředí, tok látek a energie v něm. Závěrečné přednášky pak navazují s tématem toxických látek v životním prostředí a problémů s nimi spojených.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/0/0
|
Zk
|
3 |
B413001 |
Matematika A
Základní kurz vysokoškolské matematiky je určen studentům bakalářského studia. Studenti zvládnou základy matematiky v rozsahu potřebném pro ostatní předměty (fyzika, fyzikální chemie,...). Absolvování kurzu je rovněž nutnou podmínkou pro absolvování navazujícího předmětu MB.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/4/0
|
Z+Zk
|
8 |
B445001 |
Počítačové praktikum
Předmět Počítačové praktikum poskytuje základní přehled o informačních technologiích pro oblast moderní chemie. Důraz je kladen na orientaci v síti VŠCHT, na sjednocení úrovně základních znalostí z oblasti informatiky zahrnující především efektivní využívání editorů pro tvorbu technických a odborných dokumentů, prezentací výsledků, vyhledávání informačních zdrojů, úvod do počítačové grafiky a vědecko-technické výpočty v prostředí tabulkových kalkulátorů.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/3/0
|
KZ
|
3 |
Povinně volitelné A
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
B403007 |
Teoretické základy chemie
Předmět poskytuje základní teoretický náhled na šíři chemie jako přírodovědné a technické discipliny. Důraz je kladen na základní chemické principy, logické vazby a souvislosti. Při výkladu se vychází ze základních kapitol fyzikální chemie a poukazuje se na dopad fyzikálně chemických zákonitostí v anorganické, organické i analytické chemie stejně jako v biochemii.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/2/0
|
Z
|
5 |
B445014 |
Úvod do programování a algoritmů
Předmět je zaměřen na programování v prostředí klasického programovacího jazyka C#. Základ předmětu tvoří standardní programovací postupy a algoritmy, které se velmi často používají v informatice s důrazem na jejich dobrou znalost, jejich hodnocení z hlediska časové a paměťové náročnosti a možnosti jejich zrychlování. Součástí předmětu jsou techniky ošetřování chyb pomocí výjimek.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/3/0
|
Z+Zk
|
5 |
Povinně volitelné B
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
V827001 |
Tělesná výchova
Povinný předmět Tělesná výchova jasně definuje svůj kladný postoj ke spojení duševní a fyzické zdatnosti studenta.Podporuje aktivní a zdravý životní styl. Výuka má nenahraditelný význam pro zapojení studentů do tělesné výchovy a ostatních pohybových aktivit.Předmět se zaměřuje na rozvoj fyzické kondice, techniky a taktiky řady sportovních disciplín,koriguje svalové nerovnováhy vzniklé jednostranným zatěžování některých svalů při sportovní i běžné každodenní činnosti, podporuje správné držení těla a zlepšuje koordinaci pohybu.Nezanedbatelný je též také sociální rozměr předmětu-týmová spolupráce,vzájemná komunikace, navazování přátelství, společné vzpomínky.VŠCHT Praha nabízí pestrou paletu sportů, sportovních aktivit, soutěží,podporuje reprezentanty školy, snaží se vyplňovat volnočasové aktivity a tím se v konečném důsledku vytváří prostor pro větší integritu studenta se "svou školou".
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
Z
|
1 |
V827002 |
Sportovní kurz
Předmět základní kurz rozšiřuje sportovní život studenta na vysoké škole. V pravidelné semestrální nabídce je celá řada různě zaměřených kurzů. Rozmanitá je také délka kurzů- od jednodenních sportovních akcí až po týdenní kurzy.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/1/0
|
Z
|
1 |
Letní semestr
|
Kód |
Název předmětu |
P/C/L |
Zakončení |
Kredity |
Povinné předměty
|
B101004 |
Laboratoř anorganické chemie I
Studenti jsou seznámeni se zásadami bezpečnosti práce, základním laboratorním vybavením a základními experimentálními postupy. Preparační práce a kvalitativní reakce doplní teoretické znalosti o charakteristických vlastnostech prvků a sloučenin.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/4
|
KZ
|
3 |
B110003 |
Organická chemie I
V rámci koncepce struktura - reaktivita je moderním způsobem systematicky probírána struktura a reaktivita alkanů, alkenů, alkynů a jejich monofunkčních derivátů: halogenderivátů, alkoholů a fenolů, karbonylových sloučenin a karboxylových kyselin a jejich funkčních derivátů. Pozornost je kladena na pochopení základních principů a mechanismů, které se uplatňují v organických reakcích.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/2/0
|
Z+Zk
|
6 |
B413002 |
Matematika B
Druhá část základního kurzu vysokoškolské matematiky je určena studentům bakalářského studia. Studenti si prohloubí znalosti získané v kurzu MA v rozsahu potřebném pro ostatní předměty (fyzika, fyzikální chemie,...).
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/3/0
|
Z+Zk
|
7 |
B413005 |
Počítačový algebraický systém Maple
Předmět seznamuje studenty s prostředím systému Maple, jednoho z matematických softwarů pro inženýry. Základní příkazy a programovací struktury se procvičují na aplikačních příkladech z matematiky, fyziky a chemického inženýrství.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
KZ
|
2 |
B444001 |
Fyzika A
Předmět je zaměřen na pochopení základních fyzikálních jevů a na rozvoj technického myšlení. Jsou probírány fyzikální zákony a vysvětlovány fyzikální principy, které jsou nezbytné pro návazné předměty v bakalářském studiu.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/2/0
|
Z+Zk
|
6 |
B834001 |
Odborný anglický jazyk A
Cílem předmětu je rozvíjet všechny jazykové dovednosti se zvláštním zaměřením na oblast odborného jazyka a jeho specifika. Tematické oblasti zahrnují univerzitní prostředí, obecnou chemii, práci v laboratoři a technologie ve vztahu k životnímu prostředí.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
Z
|
1 |
Povinně volitelné A
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
B445005 |
Objektově orientované programování
Předmět je zaměřen na objektově orientované programování, jehož principy jsou demonstrovány nejen na jazyce Java. Praktická cvičení jsou věnována základům programovacího jazyka Java. Studenti jako individuální projekt implementují jednoduchou aplikaci s grafickým uživatelským rozhraním.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/3/0
|
Z+Zk
|
5 |
B445012 |
Počítačový sběr dat
Počítačový sběr dat je předmět, který nabízí studentům znalosti z oblasti praktické inženýrské informatiky. Zaměřuje se na připojení reálných zařízení k počítači, typicky se jedná o čidla, servomotory, digitální kamery a mikropočítače. Předmět je zaměřen prakticky tak, aby byl student schopen nové poznatky a vědomosti aplikovat.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/2/0
|
Z+Zk
|
5 |
Povinně volitelné B
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
V827001 |
Tělesná výchova
Povinný předmět Tělesná výchova jasně definuje svůj kladný postoj ke spojení duševní a fyzické zdatnosti studenta.Podporuje aktivní a zdravý životní styl. Výuka má nenahraditelný význam pro zapojení studentů do tělesné výchovy a ostatních pohybových aktivit.Předmět se zaměřuje na rozvoj fyzické kondice, techniky a taktiky řady sportovních disciplín,koriguje svalové nerovnováhy vzniklé jednostranným zatěžování některých svalů při sportovní i běžné každodenní činnosti, podporuje správné držení těla a zlepšuje koordinaci pohybu.Nezanedbatelný je též také sociální rozměr předmětu-týmová spolupráce,vzájemná komunikace, navazování přátelství, společné vzpomínky.VŠCHT Praha nabízí pestrou paletu sportů, sportovních aktivit, soutěží,podporuje reprezentanty školy, snaží se vyplňovat volnočasové aktivity a tím se v konečném důsledku vytváří prostor pro větší integritu studenta se "svou školou".
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
Z
|
1 |
V827002 |
Sportovní kurz
Předmět základní kurz rozšiřuje sportovní život studenta na vysoké škole. V pravidelné semestrální nabídce je celá řada různě zaměřených kurzů. Rozmanitá je také délka kurzů- od jednodenních sportovních akcí až po týdenní kurzy.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/1/0
|
Z
|
1 |
2. ročník
|
Zimní semestr
|
Kód |
Název předmětu |
P/C/L |
Zakončení |
Kredity |
Povinné předměty
|
B110005 |
Laboratoř organické chemie I
Podmínkou vstupu do laboratoří je složení zkoušky z Organické chemie I, nebo složení zkoušky z Organické chemie A, a absolvování Laboratoří z anorganické chemie I. Cílem kurzu je naučit studenty základním operacím používaným v organické laboratoři. Studenti na sérii syntéz získávají potřebné pracovní návyky a zkušenosti při získávání a charakterizaci připravovaných sloučenin. Při hodnoceni studenta se klade důraz nejen na získané praktické dovednosti, ale i na znalosti jednoduchých výpočtů, které se týkají stechiometrie a ředění roztoků, a znalost chemických rovnic reakcí, které probíhají při prováděných operacích.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/4
|
KZ
|
3 |
B403018 |
Fyzikální chemie A +
Fyzikální chemie A poskytuje poctivé základy fenomenologické i molekulární fyzikální chemie. Tento předmět tvoří nedílný celek s předmětem Fyzikální chemie B. Fyzikální chemie A je zamořena především na výstavbu termodynamiky a její aplikace při studiu chemických reakcí. V úvodu jsou probrány některé méně běžné matematické techniky využívané v termodynamice. Ta je pak axiomaticky vystavěna a interpretována pomocí statisticko-termodynamických přístupů. Je zdůrazněno použití fyzikální chemie v různých odvětvích chemie. Předmět je doprovázen cvičením s využitím výpočetního systému MAPLE.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/2/0
|
KZ
|
6 |
B413003 |
Aplikovaná statistika
Základní kurz statistiky je určen studentům bakalářského studia. Studenti částečně zvládnou spolu s některými pravděpodobnostními pojmy základní statistické metody v rozsahu potřebném pro pochopení složitějších statistických metod v ostatních předmětech.
Ke zpracování dat bude používán software R. Software R je programovací jazyk určený zejména ke statistickým výpočtům a grafickým výstupům. Jedná se o volně dostupný software s kvalitní nápovědou, navíc díky jeho velké oblíbenosti ve statistické komunitě lze nalézt mnoho blogů s návody, radami a ukázkovými příklady.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/2/0
|
Z+Zk
|
4 |
B444002 |
Fyzika B
Předmět Fyzika B navazuje na předmět Fyzika A a je věnován vybraným partiím z teorie elektromagnetického pole, kvantové mechaniky, fyziky pevných látek, jaderné fyziky a fyziky elementárních částic. Náplň předmětu je modifikována s ohledem na potřeby navazujících předmětů bakalářského studijního plánu.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/2/0
|
Z+Zk
|
5 |
B444005 |
Laboratoř fyziky
Studenti měří laboratorní úlohy, které tématicky pokrývají přednášenou oblast fyziky (mechanika, kmity a vlnění, optika, elektřina, magnetismus, moderní fyzika)
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/4
|
KZ
|
3 |
B445002 |
Matematické metody v inženýrství
Předmět je zaměřen na studium algoritmických nástrojů a programovacích prostředků v prostředí výpočetního systému MATLAB a zahrnuje presentaci metod dvourozměrné a třírozměrné objektové grafiky, použití strukturovaných proměnných a metod pro manipulaci s datovými soubory. Předmět dále zahrnuje užití symbolické matematiky a využití systému SIMULINK pro blokově orientované zpracování dat. Zvláštní pozornost je dále věnovaná algoritmizaci vybraných výpočetních úloh s využitím numerických metod a symbolické matematiky. Studované metody zahrnují algoritmy řešení lineárních algebraických rovnic, užití metody nejmenších čtverců, řešení nelineárních rovnic, numerickou interpolaci, derivaci a integraci, řešení diferenciálních rovnic a dále aplikace v inženýrství, ve zpracování dat z oblasti životního prostředí a dat biomedicínských.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/2/0
|
Z+Zk
|
5 |
B834002 |
Odborný anglický jazyk B
Cílem předmětu je rozvíjet komunikativní dovednosti se zvláštním důrazem na specifika odborného jazyka, zdokonalit již osvojené gramatické a lexikální jazykové prostředky. Tematické okruhy zahrnují potraviny a jejich zpracování, výrobu a použití léčiv, vlastnosti materiálů.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
Z+Zk
|
2 |
Povinně volitelné A
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
B445006 |
Tabulkové aplikace
Předmět je zaměřen na tvorbu vlastních tabulkových aplikací - šablon nebo sešitů tabulkového procesoru MS Excel, které mohou automaticky zpracovávat fyzikálně-chemická, ekonomická anebo formulářová data, provádět numerické analýzy, vizualizovat výsledky atd. Předmět seznamuje studenty nejprve s vývojem aplikací modelu "co-když" pomocí pokročilých schopností tabulkového procesoru (bez nutnosti programování) a poté s příkazy jádra a objektovým modelem MS Excelu programovacího jazyka VBA (jazyka vestavěného v programové sadě MS Office), který je nezbytný pro programování aplikací (nejen) kategorie "na klíč".
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/2/0
|
KZ
|
4 |
B445018 |
Databázové systémy v chemii
Předmět je orientován na získání praktických znalostí práce s moderním relačním databázovým systémem typu klient-server s použitím dotazovacího jazyka SQL. Dále dává teoretické základy pro konceptuální modelování, normalizaci relačního modelu dat včetně integritních omezení, zabezpečení dat z hlediska přístupu k datům i výpadkům a pro vývoj databázových aplikací.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/3/0
|
Z+Zk
|
5 |
Povinně volitelné B
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
V827001 |
Tělesná výchova
Povinný předmět Tělesná výchova jasně definuje svůj kladný postoj ke spojení duševní a fyzické zdatnosti studenta.Podporuje aktivní a zdravý životní styl. Výuka má nenahraditelný význam pro zapojení studentů do tělesné výchovy a ostatních pohybových aktivit.Předmět se zaměřuje na rozvoj fyzické kondice, techniky a taktiky řady sportovních disciplín,koriguje svalové nerovnováhy vzniklé jednostranným zatěžování některých svalů při sportovní i běžné každodenní činnosti, podporuje správné držení těla a zlepšuje koordinaci pohybu.Nezanedbatelný je též také sociální rozměr předmětu-týmová spolupráce,vzájemná komunikace, navazování přátelství, společné vzpomínky.VŠCHT Praha nabízí pestrou paletu sportů, sportovních aktivit, soutěží,podporuje reprezentanty školy, snaží se vyplňovat volnočasové aktivity a tím se v konečném důsledku vytváří prostor pro větší integritu studenta se "svou školou".
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
Z
|
1 |
V827002 |
Sportovní kurz
Předmět základní kurz rozšiřuje sportovní život studenta na vysoké škole. V pravidelné semestrální nabídce je celá řada různě zaměřených kurzů. Rozmanitá je také délka kurzů- od jednodenních sportovních akcí až po týdenní kurzy.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/1/0
|
Z
|
1 |
Letní semestr
|
Kód |
Název předmětu |
P/C/L |
Zakončení |
Kredity |
Povinné předměty
|
B143001 |
Chemická informatika
Předmět je zaměřen na získání základních nezbytných dovedností pro práci s odbornou chemickou literaturou, chemickými i multioborovými databázemi. Základní součástí je série "hands-on" cvičení, kde studenti získají praktické dovednosti.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/1/0
|
KZ
|
2 |
B320001 |
Biochemie I
Předmět je zaměřen na pochopení základních principů biochemie; tedy jak na strukturu a funkci různých biologických molekul, tak na metabolismus.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/1/0
|
Z+Zk
|
5 |
B402001 |
Analytická chemie I
V rámci přednášek se posluchači seznámí s principy analytických metod, které jsou běžně využívány v kontrolních i vývojových analytických laboratořích. Spektrum probíraných metod zahrnuje jak metody klasické analýzy, tak i metody instrumentální, které tvoří většinu náplně předmětu. Z instrumentálních technik se posluchači seznámí s metodami elektrochemickými (potenciometrie, voltametrie, polarografie, coulometrie), s metodami separačními (plynová a kapalinová chromatografie) i s metodami atomové a molekulové spektroskopie (atomová absorpční a emisní spektrometrie, absorpční spektrometrie v infračervené, viditelné a ultrafialové oblasti spektra, spektrometrie nukleární magnetické rezonance). Zvláštní přednáška je věnována hmotnostní spektrometrii a přesnosti a správnosti analytických měření. V seminářích jsou probírány výpočty z vážkové a titrační stechiometrie, výpočty rovnováh, aplikace Nernstovy rovnice a Lambertova-Beerova zákona a charakteristiky separačních procesů. Laboratorní cvičení jsou vyučovány jako samostatný předmět "Laboratoř analytické chemie I". Na předmět Analytická chemie I navazuje v dalším semestru Analytická chemie II, kde jsou probrané principy dále prohloubeny, značně se rozšíří spektrum probraných technik a velká pozornost je věnována aplikacím jednotlivých metod.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/2/0
|
Z+Zk
|
5 |
B403005 |
Laboratoř fyzikální chemie I
Předmět je zaměřen na praktické pochopení základních principů fyzikální chemie, konkrétně z oblasti stavového chování plynů, termodynamiky roztoků, kinetiky, fázových rovnováh, kalorimetrie a elektrochemie.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/4
|
KZ
|
3 |
B403019 |
Fyzikální chemie B +
Fyzikální chemie B navazuje ne předmět Fyzikální chmie A. Na přednáškách jsou probrány základy chemické kinetiky, elektrochemie, teorie transportních procesů, oblast fázových rovnováh a mezifázových dějů. Předmět je doprovázen cvičením s využitím výpočetního systému MAPLE.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/2/0
|
Z+Zk
|
6 |
B409001 |
Chemické inženýrství I
Předmět se zabývá popisem procesů probíhajících v aparátech a zařízení chemického, farmaceutického a potravinářského průmyslu. Studenti se zde seznámí s výpočetními postupy při bilancování hmoty a energie, se základy hydrodynamických, tepelných, difúzních procesů a s principy výpočtů chemických reaktorů.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/3/0
|
Z+Zk
|
6 |
Povinně volitelné A
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
B403008 |
Fyzikálně-chemické veličiny a jejich měření
Předmět poskytuje studentům základní informace o metodách měření vybraných fyzikálně-chemických veličin. Vybrané veličiny (teplota, tlak, objem/hustota, tepelné vlastnosti) jsou základní vstupní veličiny pro klasickou termodynamiku, na jejímž základě lze vyhodnocovat neměřitelné termodynamické vlastnosti systémů.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/3/0
|
KZ
|
3 |
B445007 |
Zpracování signálů
Předmět je zaměřen na analýzu a zpracování posloupností pozorovaných dat a obrazů (http://uprt.vscht.cz/prochazka/pedag/SPc.htm). Základní matematické metody zahrnují diskrétní Fourierovu transformaci a vybrané numerické metody včetně implementace diferenčních rovnic pro potlačování rušivých složek signálů. Algoritmické postupy jsou realizovány v prostředí systému MATLAB. Projekty jsou orientované na aplikace dílčích metod pro zpracování biomedicínských signálů a dat z oblasti životního prostředí.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/2/0
|
Z+Zk
|
5 |
M126005 |
Fyzikální chemie nanomateriálů
Předmět nabízí ucelený výklad významně odlišného chování nanomateriálů (tj. nanostrukturovaných materiálů a nanokompozitů) ve srovnání s materiály "klasickými". Konzistentní top-down přístup spočívající v extrapolaci základních fyzikálních a chemických zákonitostí platných pro makrosvět do "nano" oblasti (1-100 nm) podává vysvětlení významného vlivu velikosti a tvaru nanoobjektů (nanočástic, nanovláken a nanovrstev) na jejich vlastnosti: hustota, tepelná kapacita a tepelná vodivost, kohezní energie, teploty a entalpie fázových transformaci v pevném stavu, tání a sublimace, povrchová a mezifázová energie aj. Předmět dále poskytuje ucelený popis fázových a chemických rovnovah v nanosystémech, v rámci kterého předkládá řešení řady prakticky významných problémů.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/1/0
|
Z+Zk
|
4 |
Povinně volitelné B
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
V827001 |
Tělesná výchova
Povinný předmět Tělesná výchova jasně definuje svůj kladný postoj ke spojení duševní a fyzické zdatnosti studenta.Podporuje aktivní a zdravý životní styl. Výuka má nenahraditelný význam pro zapojení studentů do tělesné výchovy a ostatních pohybových aktivit.Předmět se zaměřuje na rozvoj fyzické kondice, techniky a taktiky řady sportovních disciplín,koriguje svalové nerovnováhy vzniklé jednostranným zatěžování některých svalů při sportovní i běžné každodenní činnosti, podporuje správné držení těla a zlepšuje koordinaci pohybu.Nezanedbatelný je též také sociální rozměr předmětu-týmová spolupráce,vzájemná komunikace, navazování přátelství, společné vzpomínky.VŠCHT Praha nabízí pestrou paletu sportů, sportovních aktivit, soutěží,podporuje reprezentanty školy, snaží se vyplňovat volnočasové aktivity a tím se v konečném důsledku vytváří prostor pro větší integritu studenta se "svou školou".
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
Z
|
1 |
V827002 |
Sportovní kurz
Předmět základní kurz rozšiřuje sportovní život studenta na vysoké škole. V pravidelné semestrální nabídce je celá řada různě zaměřených kurzů. Rozmanitá je také délka kurzů- od jednodenních sportovních akcí až po týdenní kurzy.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/1/0
|
Z
|
1 |
3. ročník
|
Zimní semestr
|
Kód |
Název předmětu |
P/C/L |
Zakončení |
Kredity |
Povinné předměty
|
B320005 |
Laboratoř biochemie
Studenti získají teoretické a praktické znalosti o biochemických laboratorních technikách, které jsou běžně používány ve výzkumné práci. Naučí se zvládnout základní operace nutné pro práci v biochemické laboratoři. Vyzkouší si především metody z oblasti isolace a analýzy neznámého vzorku.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/4
|
KZ
|
3 |
B402005 |
Laboratoř analytické chemie I
Cílem laboratoří je získání základních návyků potřebných v analytické chemii. Studenti si osvojí pravidla čisté, přesné a správné laboratorní práce. Spektrum metod zahrnuje metody chemické analýzy (1 práce), elektrochemické (3 práce), spektroskopické (2) a separační (1) metody. Na předmět navazuje Laboratoř analytické chemie II.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/4
|
KZ
|
3 |
B403006 |
Laboratoř fyzikální chemie II
Náplní předmětu je prohloubení praktických znalostí a laboratorních návyků získaných v rámci předmětu Laboratoř fyzikální chemie I. Kurz je zaměřen na praktické pochopení základních principů fyzikální chemie, konkrétně z oblasti stavového chování plynů, termodynamiky roztoků, chemické kinetiky, fázových rovnováh, kalorimetrie a elektrochemie.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/3
|
KZ
|
3 |
B403011 |
Počítačová chemie
Předmět je exkurzí do moderní počítačové chemie. Polovina předmětu je věnována nezbytné teorii, druhá polovina jsou ukázky a cvičení. Předmět pokrývá kvantovou chemii (se cvičením v programu Gaussian), molekulové simulace (MACSIMUS), počítačovou biochemii (PyMOL) a databáze vlastností látek.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/0/0
|
Z
|
3 |
B403015 |
Semestrální projekt
Cílem předmětu je (formou konkrétních úkolů) seznamovat studenta s metodiku experimentální a/nebo teoretické práce na pracovišti, které bude zaštiťovat jeho budoucí bakalářskou práci.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/2/0
|
Z
|
2 |
B409005 |
Laboratoř chemického inženýrství s projektem
Studenti se v pracovních skupinách (obvykle tříčlenných) seznamují se základními operacemi a aparáty užívanými v chemických a potravinářských provozech. Úkolem skupiny je vykonat předepsané měření, zpracovat experimentální data a vypracovat písemný protokol o průběhu měření a jeho výsledcích. Protokol též obsahuje vyvozené závěry. Cílem projektu je naučit studenty aplikovat poznatky z předmětu Chemické inženýrství na složitější problémy, tj. např. na problémy zahrnující několik jednotkových operací. Studenti řeší zadané úkoly ve skupinách, aby se též seznámili se zásadami týmové práce. Postup řešení je následující: analýza problému, výběr metody řešení, vyhledání potřebných dat a vlastní řešení problému. Studenti vypracovávají o řešení problému písemnou zprávu a výsledky práce obhajují při závěrečné ústní prezentaci.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/4
|
KZ
|
4 |
Povinně volitelné A
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
B402002 |
Analytická chemie II
Přednášky z Analytické chemie II rozšiřují a doplňují základní přehled metod probraných v předmětu Analytická chemie I. Jsou zaměřeny především na pochopení principů moderních metod instrumentální analýzy. Cvičení jsou rozdělena do dvou sekcí. První zahrnuje nejistoty výsledku kvantitativní analýzy, druhá je zaměřena na základy strukturní analýzy - řešena jsou spektra infračervené spektroskopie, NMR spektroskopie vodíků a hmotnostní spektrometrie.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/1/0
|
Z+Zk
|
4 |
B409002 |
Chemické inženýrství II
Předmět seznamuje studenty s popisem procesů v průmyslových výrobách a s praktickými výpočty jednotkových operací. Navazuje na kurz Chemické inženýrství I.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/3/0
|
Z+Zk
|
6 |
Povinně volitelné A
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
B403014 |
Spektroskopické metody
Těžiště předmětu tkví v pochopení vztahu mezi fyzikální podstatou určité spektroskopické metody či techniky a jejich aplikacemi pro studium fyzikálně-chemických vlastností látek. Důraz bude kladen na to, jak se výsledky jednotlivých metod vzájemně doplňují a potvrzují. Interpretace spekter bude vedle identifikace látek zaměřena i na studium mezimolekulových interakcí molekul a uspořádání nadmolekulárních struktur. Popis instrumentace bude omezen na základní fakta, od nichž se aplikace odvíjejí.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/1/0
|
Z
|
3 |
B413006 |
Fourierova transformace pro studenty bakalářského studia
Cílem předmětu je seznámit studenty s fyzikální motivací, zavedením, vlastnostmi a různými možnostmi použití Fourierovy transformace, diskrétní FT, rychlé FT, jedno a vícerozměrné FT, inverzní FT, konvoluce, dekonvoluce, teorie distribucí, zejména Diracovy delta distribuce a rozkladem na singulární hodnoty (SVD), a to jak na počítači, tak ručně, zejména s ohledem na zpracování signálu, např. zvukového, obrazového a z infračervené spektroskopie.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/2/0
|
Z+Zk
|
5 |
B445003 |
Webové aplikace v chemii
Předmět je zaměřen na tvorbu statických webových prezentací. Předmět proto seznamuje studenty jak s metodikou a technikou příprav a veškerými aspekty tvorby statických webů (hypertextových dokumentů), jejichž obsah a design studenti vytváří pomocí kódů značkovacího jazyka HTML5 a stylovacího jazyka CSS3.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/3/0
|
KZ
|
4 |
B445008 |
Zpracování obrazů I
Metody obrazové analýzy a zpracování obrazů nacházejí využití v chemii, materiálovém inženýrství, ve vývoji nanomateriálů, ve forenzní analýze, biomedicíně a v mnoha dalších oblastech. Předmět podává základní informace o metodách používaných při řešení úloh obecně spjatých se zpracováním dat uložených ve formě obrazové informace. Věnuje se způsobům správné barevné reprezentace, metodám týkajících se segmentace obrazu, frekvenční analýzy a jejího využití, základním úlohám z oblasti rekonstrukce a klasifikace obrazu. Cílem předmětu je pochopení základních metod a možností jejich aplikace na reálné obrazy s ohledem na extrakci žádané informace z obrazu. Praktické příklady probíhají s využitím systému Matlab jako kompromisního nástroje mezi úzce specializovanými softwarovými produkty pro obrazovou analýzu a obecným programátorským prostředím.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/2/0
|
Z+Zk
|
5 |
B445013 |
Programovací techniky
|
1/3/0
|
Z+Zk
|
5 |
Letní semestr
|
Kód |
Název předmětu |
P/C/L |
Zakončení |
Kredity |
Povinné předměty
|
B403010 |
Teoretická chemie
Úvod do moderních metod teoretické (výpočetní) chemie založených na částicovém pohledu na hmotu. Přednáška pokrývá základy kvantové chemie, spektroskopie, statistické termodynamiky, kinetické teorie, teorie chemických reakcí a molekulárního modelování a simulací.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
3/1/0
|
Z+Zk
|
5 |
B963001 |
Bakalářská práce
Cílem bakalářské práce je prokázat schopnost studentů samostatně vyřešit zadané téma práce, popsat metody a výsledky řešení, kriticky zhodnotit a diskutovat získané výsledky, formulovat nejdůležitější závěry. Práce typicky sestává z literární části, v níž student vypracuje literární rešerši z odborné, převážně cizojazyčné literatury, při níž si rozšíří teoretické znalosti v oblasti tématu bakalářské práce, a části praktické. Praktická část mívá zpravidla experimentální, méně často výpočetní nebo interpretační charakter, ale vždy vyžaduje aktivní aplikaci znalostí a dovedností získaných v předchozím studiu k tomu, aby byly získány požadované výsledky. Součástí práce musí být přehledná a adekvátní prezentace dosažených výsledků, jejich kritické zhodnocení a diskuse v kontextu současného stavu poznání, prezentovaného v literární části, a formulace závěrů, dokumentujících splnění cílů práce.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/0/12
|
Z
|
15 |
B963002 |
Seminář k bakalářské práci
Cílem semináře je poskytnout studentům znalosti a naučit je dovednostem potřebným při vypracovávání bakalářské práce a při presentování jejich výsledků. V rámci semináře se studenti naučí komunikovat o pracovních problémech a naučí se je řešit. Dále budou poučeni o způsobech presentace výsledků a pravidelně budou před svými kolegy podávat přehled dosažených výsledků a diskutovat s nimi. Naučí se též využívat informační zdroje a rozborem prací z předchozích let se naučí, jak správně napsat bakalářskou práci a jak se vyvarovat chyb.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
0/3/0
|
Z
|
3 |
Povinně volitelné A
Minimální počet zapisovaných předmětů: 1
|
B403012 |
Fyzikální chemie povrchů a koloidních soustav
Předmět je věnován problematice disperzních systémů - jejich klasifikace, vzniku a stability s důrazem na disperze koloidních rozměrů a nanorozměrů. První část se zabývá jevy na fázových rozhraních, které výrazně ovlivňují vlastnosti koloidně disperzních soustav (rovnováha na zakřiveném rozhraní ve dvoufázových systémech, rovnováha na rozhraní tří fází, adsorpce na fázových rozhraních). Ve druhé části jsou probírány vlastnosti disperzních systémů ovlivňované stupněm disperzity - difuzivita, schopnost sedimentovat, membránové jevy, reologické a optické vlastnosti. Třetí část je věnována popisu jednotlivých typů disperzních systémů.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/1/0
|
Z+Zk
|
4 |
B445010 |
Umělá inteligence v chemii
Předmět poskytuje základní přehled v oblasti umělé inteligence od řešení problémů prohledáváním stavového prostoru až po fuzzy logiku. V praktické části předmětu je pozornost zaměřena na základy logického programování v jazyku Prolog a na návrh fuzzy systémů v prostředí Matlabu.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
2/2/0
|
Z+Zk
|
5 |
B445011 |
Návrhy databázových systémů
Předmět je zaměřen na teorii relačních databázových systémů, konceptuální modelování a normalizaci relačního databázového schématu a získání praktických dovedností na úrovni potřebné pro návrh databázového schématu včetně integritních omezení, pro implementaci návrhu v transakčním relačním databázovém stroji a pro práci s databázovým strojem s využitím dotazovacího jazyka SQL a jeho procedurálního rozšíření.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/3/0
|
Z+Zk
|
5 |
B445015 |
Základy mikroprocesorové techniky
Předmět seznamuje s architekturou a technikou programování určité třídy mikroprocesorů. Cvičení probíhá v moderní, nově vybavené laboratoři na mikroprocesorových deskách s využitím uživatelsky přívětivého vývojového prostředí, vhodného jak pro výukové účely, tak pro zkušené návrháře. Studenti jsou seznámeni s jazykem symbolických adres, složitější aplikace je možno programovat v jazyce C/C++. Nejsou nutné žádné prerekvizity. Výhodou jsou znalosti základů algoritmizace a jazyka C.
Více informací o předmětu naleznete v
Studijním Informačním Systému
a
aplikaci EMIL
.
|
1/2/0
|
KZ
|
3 |