Prosím čekejte...
Nepřihlášený uživatel
logo VŠCHT
Nacházíte se: VŠCHT Praha  → Studium → Distanční výuka → Studenti - distanční výuka a jak na to
iduzel: 53552
idvazba: 61796
šablona: stranka_ikona
čas: 3.10.2023 08:54:02
verze: 5351
uzivatel:
remoteAPIs:
branch: trunk
Server: 147.33.89.153
Obnovit | RAW
iduzel: 53552
idvazba: 61796
---Nová url--- (newurl_...)
domena: 'www.vscht.cz'
jazyk: 'cs'
url: '/studium/distancni-vyuka/studenti-distancni-vyuka-a-jak-na-to'
iduzel: 53552
path: 1/4111/942/994/71788/71845/53550/53552
CMS: Odkaz na newurlCMS
branch: trunk
Obnovit | RAW

Studenti - distanční výuka a jak na to

Zde prezentované návody (zejména ty podrobné v PDF souborech) vycházejí ze stavu aplikací na začátku pandemie covid 19. V současnosti se rozhraní aplikací může lišit. Připravuje se revize obsahu této stránky a návodů.

 

Nástroje používané na VŠCHT Praha

Pro možnost studovat je nevyhnutelné mít aktivní a fungující účet VŠCHT Praha a sledovat příslušné komunikační kanály (zejména školní e-mail). Volba konkrétních nástrojů (s výjimkou povinného SIS) je vždy v rukou pedagoga.

 

SIS (studijní informační systém)

student.vscht.cz

V SIS najdete základní údaje o všech předmětech a pokud předmět má zřízen Elearning (Moodle), tak je v SISu na něj odkaz. Přes SIS může vyučující posílat studentům informace e-mailem (na školní e-mailové adresy).

 

E-learning (Moodle)

e-learning.vscht.cz

Základní, školou provozovaný systém  elektronické podpory studia .

Využití E-learningu (Moodle) je volitelné a záleží na rozhodnutí garanta předmětu (resp. vyučujícího).

Typicky slouží ke sdílení materiálů z přednášek nebo cvičení (prezentace, videa), zadávání a odevzdávání požadovaných prací. Pedagog může využít i možnosti elektronického testování nebo diskusního fóra.

 

Microsoft Teams

teams.microsoft.com

Pedagogové můžou využívat tento nástroj pro on-line vedení přednášek, cvičení  a seminářů formou videokonference. Zároveň je možné sdílet soubory a diskutovat.

MS Teams je součástí balíku Office365, který je dostupný všem uživatelům se školním účtem. Kromě toho je možné ho používat i jen v rámci webového prohlížeče nebo s pomocí mobilní aplikace.

V praxi je obvykle pro daný předmět pedagogem vytvořen jeden tým, kam pedagog pozve studenty zapsané na výuku předmětu v daný rok. Studentům standardně přijde pozvánka do jejich e-mailových schránek.

 

Microsoft Stream

microsoftstream.com

Jde o webovou platformu pro sdílení nahraných videí. Pedagogové jsou vyzýváni, aby tuto platformu využívali (místo např. Youtube). Jako studenti byste měli na obvyklých místech /E-learning, Teams) najít odkaz na příslušné video a více nic neřešit.

Pro přístup k videu může být nutné se přihlásit všcht účtem u Microsoftu.

Další nástroje

Pedagogové podle svých potřeb a preferencí můžou používat i jiné nástroje. Vždy by vás měli dopředu upozornit a poskytnout dostatečnou podporu, aby distanční výuka fungovala.

 

Elektronická skripta

Vydavatelství VŠCHT Praha zpřístupňuje studentům elektronické verze skript. V současnosti je možné skripta nalézt na dvou místech

V případě dotazů se obracejte na Mgr. Steklou z Centra informačních služeb.

V E-learningu (Moodle) ve speciálním kurzu Skripta a knihy (přístupné všem studentům po přihlášení se VŠCHT účtem) naleznete soubory PDF ke stažení. Soubory postupně přibývají, zatím nejsou dostupná všechny skripta.

Aplikace Kramerius v současné době dočasně umožňuje členům akademických obcí přístup k plným textům všech titulů digitální knihovny Kramerius, tedy i k velké části produkce VŠCHT Praha.

Přímo na webu Vydavatelství VŠCHT je v katalogu publikací možnost on-line čtení skript v prohlížeči.

Čtení skript online

 

Samostudium - tipy a triky 

Informace připravené studenty (K3S, Tutoři) a Poradenským a kariérním centrem VŠCHT Praha


Jak to tak vypadá, do konce semestru se už nebudeme učit jinak než distanční výukou.

Chápeme, že donutit se každý den dělat něco do školy zní o něco méně lákavě než si číst knížku nebo se dívat na seriály, ale zkoušky a testy jsou za dveřmi a odkládání studia vám za pár týdnů může nepříjemně zavařit.

Proto pro vás máme několikadílný seriál s tipy, které pomáhají donutit se k učení nám.

Nejde o to, abyste aplikovali všechno, ale třeba se v něčem najdete a i díky tomu zvládnete závěr semestru s klidem. 

Plánování

Samostudium - plánováníSystematičnost je základ. Každý den si do kalendáře vypište, co daný den potřebujete udělat. Klidně na několik týdnů dopředu, ať víte, jak moc ve skluzu (ne)budete, když vynecháte pár dní nebo pokud vám bude trvat něco déle, než jste předpokládali.

Na celý měsíc, v souladu se sylabem a úkoly, které vám zašlou vyučující, si naplánujte jednotlivé předměty nebo okruhy, kterým se chcete každý den věnovat, a vypište testy, které vás čekají.

Když už máte dlouhodobý TO DO list hotový, posuneme se dál:

Ráno či předchozí den večer si napište:

  1. A) Konkrétní témata, která chcete prostudovat, příklady, podkapitoly nebo pojmy
  2. B) Kolik hodin se učení chcete daný den věnovat - bude vás to nutit neodcházet a zároveň budete vědět, co všechno ještě stihnete, když vynecháte pauzy na brouzdání internetem
  3. C) Rozdělte si úkoly na dopoledne nebo odpoledne (Věčné odsouvání na později známe. Nechce se nám nebo nám do toho ZROVNA něco skočí. Tak takhle ne!)
  4. D) K daným tématům si udělejte třeba políčka nebo si připravte barvy, kterými si danou látku odškrtnete, až bude hotovo. Jednak získáte přehled a jednak se vaše spořádané buňky zatetelí radostí pokaždé, když něco splníte.
  5. E) Naplánujte si pauzy na cvičení nebo na protažení. Probudí vás to a nejedna studie naznačuje, že pravidelný pohyb zlepšuje paměť!

Nechceme po vás, abyste ráno v 5 usedli a s půlnocí šli spát, občas si nedali pauzu na film. Ale čím dřív si disciplínu osvojíte, tím hladší průběh u zkouškového mít budete!

 

Komunikace

Samostudium - komunikaceZákladem současné podoby výuky je komunikace. Na tuto situaci, myslíme, nebyl připraven vůbec nikdo a je třeba, abychom najeli na systém, který se ale nevytvoří bez potřebných e-mailů, zpráv nebo hovorů.

Se spolužáky

I když jsme tisíce kilometrů daleko, zpráva rodině nebo kamarádům přijde k cíli bleskurychle a nemusíme pro to ani nic moc dělat.

Tak toho nezapomeňte využít!

Víme, že několik z vás se motivuje učením ve skupinách. V knihovně nebo kdekoliv jinde, to, že naproti vám někdo sedí a drtí se skripta hlava nehlava, vás nutí nezapnout počítač a studijní čas neproležet nad kinotékou.

Což teď, v karanténě, může být trochu problém a váš study buddy je maximálně tak pes nebo králík. Takže motivace může značně klesat.

ALE! Od toho máme právě nejrůznější aplikace, přes které můžete být online i s kamerou ve dvou, třech nebo 10 lidech. Sice to asi prostředí NTK nenahradí, ale i pohled na spolužáky s případným přítelem na telefonu, pokud vám nějaký příklad nevychází, může pomoct. Nebo se naopak zkoušet navzájem, abyste se utvrdili, že dané látce rozumíte.

S vyučujícími

Zároveň připomínáme komunikaci na stranu druhou, s učiteli.

Opět zdůrazňujeme, jak důležitá je zpětná vazba. Vyučující nesmírně ocení, pokud jim napíšete poznatek z hodiny, obrátíte se na ně s problémem nebo jen hodíte palec u připraveného videa. Nejde o to psát každý týden sáhodlouhé texty, zvlášť, když slohové práce nepatřily na střední škole k vašim nejoblíbenějším, ale přednášející často neví, jestli jste vůbec video viděli nebo jestli je dobře při videohovoru slyšíte, takže COKOLIV směrem od vás k nim se počítá.

Možná vás doposud vyučující ještě nekontaktoval, napište mu! A pokud ani tady odpověď nedostanete, ozvěte se na pkc@vscht.cz a my se to pokusíme vyřešit.

S tutory

Pokud si nevíte rady s nějakým předmětem a potřebovali byste třeba doučování, neváhejte se obrátit na tutori@vscht.cz . Nasměrují vás nebo vám dají kontakt na ty, kteří to „po lopatě“ vysvětlí.

Nebojte se na ně obrátit s problémem, pokud nějakému příkladu nerozumíte. Jsme tu všichni pro vás.

 

POMODORO

Samostudium - POMODOROAsi všichni máme trochu problém úplně poprvé usednout k učení. A tak to odkládáme s tím, že poslední dva dny pojedeme na maximum, bez jediného ohlédnutí na telefon.

Ale, povedlo se nám to takhle někdy?

Mnohem lepší je postupně zvyšovat, v průběhu několika dní či týdnů, hodiny strávené u učení, aby

  1. se dostaly poznatky do dlouhodobé paměti
  2. jste nakonec poslední den nezjistili, že na zkoušku neumíte nic a musíte (opět) termín posouvat

Zároveň se nám málokdy daří vážně učit několik hodin bez přestávky, a když už se na ten mobil, počítač nebo televizi podíváme, je těžké se od toho odtrhnout a vrátit k učení.

Technika POMODORO je zaměřená přesně na to.

Klasická verze zní, že si nastavíte 25 minut, kdy odhodíte telefony, knížky a vlastně všechno, co k danému úkolu nepotřebujete a věnujete se pouze a jen tomu.

Po tomto čase máte 5 minut pauzu, kdy můžete relaxovat, projít se (po bytě), pro svačinu nebo brouzdat internety.

My jsme si ji trochu modifikovali. Ze začátku je pro nás i 25 minut nadlidský úkol, tudíž začínáme na 15 s 5minutovou pauzou a prodlužujeme studijní interval postupně. Ke konci, těsně před zkouškou už nemáme problém vydržet i dvě nebo tři hodiny v kuse, s maximálně 10minutovou pauzou mezi seancemi, ale bez předchozího tréninku bychom si to prostě neuměli představit. J

Na tenhle způsob existuje i hromada aplikací, od těch zdarma po placené, se kterými postupem času (sbíráte virtuální peníze za úspěšnou studijní seanci bez přerušení surfováním internetem) můžete třeba zasadit skutečný strom. Což je, kromě další úspěšně složené zkoušky, skvělá motivace!

 

Tipy od psycholožky

Na závěr DVACET DOBŘE MÍNĚNÝCH RAD od naší psycholožky, jelikož může současný stav více či méně ovlivnit myšlení a pocity nás všech.

  1. Aktivně pracujte na svém klidu a dobré náladě.
  2. Začněte po práci pomáhat (studium je také práce).
  3. Naordinujte si mediální dietu.
  4. Karanténu nepojímejte jako prázdniny.
  5. Stanovte si pevné body každodennosti a režim.
  6. Práce, pohyb, odpočinek, spánek, strava jako základ režimových opatření.
  7. Žijte s vědomím toho, že se, přechodně, ztratily jistoty, prožíváte nové neznámé, nic nefunguje jako dřív.
  8. Tvořte si nové zvyky a hledejte svůj styl.
  9. Nebuďte na sebe přísní.
  10. Vše směřujte k tomu být v pohodě a systematicky zvládejte učební plán.
  11. Komunikujte se svými pedagogy.
  12. Komunikujte se spolužáky.
  13. Přijměte nové metody výuky s výrazně distančními prvky.
  14. Sdílejte informace a zkušenosti.
  15. Důsledně si strukturujte čas, zvolnění už bylo dost.
  16. Oddělte pondělí až pátek od víkendu.
  17. Buďte kreativní.
  18. Posilujte plíce proti COVID 19, jezte ořechy, sardinky, jedno jablko denně, brokolici, pálivé a místo žvýkačky zázvor.
  19. Pokud vás přepadne úzkost – trojúhelníkově dýchejte (volný výdech - pomalý nádech nosem - v duchu přitom počítejte do čtyř – zadržte dech – znovu počítejte do čtyř – pomalý výdech ústy – znovu počítat do čtyř, několikrát opakujte) nebo se zatřepte (doslova a nekoordinovaně protřepte celé tělo – dělejte to, dokud je to příjemné a nedostaví se uvolnění – napětí v mysli se projevuje v napětí těla, toto cvičení, odvozené od Trauma Release Exercise, se používá ve válečných oblastech)
  20. Opatrujte se.

Zdraví, společně s Vlaďkou Kůželovou, PKC & Tutoři & K3S

Aktualizováno: 6.6.2022 17:25, Autor: Jan Kříž

VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Copyright VŠCHT Praha
Za informace odpovídá Oddělení komunikace, technický správce Výpočetní centrum

VŠCHT Praha
na sociálních sítích
zobrazit plnou verzi