Kandidátní listiny akademiků

Volby probíhají ve dnech 1.–4. prosince 2025 elektronickou formou na adrese hlasovani.vscht.cz.

 

Kandidátní listina akademiků za FCHT

Obsazují se čtyři mandáty ze sedmi kandidátů.

prof. Ing. Radek Cibulka Ph.D.

prof. Ing. Radek Cibulka , Ph.D.

Ústav organické chemie

radek.cibulka@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Na VŠCHT Praha působím jako zaměstnanec od svého návratu ze zahraničního pobytu v roce 2004. Od roku 2017 jsem profesorem organické chemie, a kromě pedagogické a vědecké činnosti působím v Akademickém senátu VŠCHT Praha (od roku 2012). Z hlediska odborného zaměření se zabývám novými systémy pro fotoredoxní katalýzu a využitím analogů flavinových kofaktorů v organické syntéze.
Jak bych svůj mandát využil? Chtěl bych pokračovat v předávání zkušeností novým zástupcům akademických pracovníků a studentům v akademickém senátu. To se týká zejména zkušeností z působení v předsednictvu Akademického senátu VŠCHT Praha a v Radě vysokých škol. Dále bych chtěl rozvíjet otevřenou a konstruktivní diskusi o klíčových tématech jako jsou i/ vývoj financování VŠ a s tím související výše příjmů zaměstnanců VŠCHT Praha, ii/ dostatečné ohodnocení pedagogické činnosti na VŠ, iii/ racionalizace činností na VŠCHT Praha a iv/ rekonstrukce laboratorních prostor. V neposlední řadě bych chtěl napomoci prohloubení spolupráce celoškolského a fakultních akademických senátů.
doc. Ing. Pavel Čapek Ph.D.

doc. Ing. Pavel Čapek , Ph.D.

Ústav organické technologie

pavel.capek@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Mikrostruktura tuhých látek, zejména kompozitních materiálů a pórovitých látek, a související transportní jevy.
Jak bych svůj mandát využil? Jako učitel vyučující magisterské a doktorské chemicko-inženýrské předměty na FCHT bych se rád zaměřil na prohlubování praktických matematických a chemicko-inženýrských znalostí studentů a zachování odpovídajících kompetencí v magisterské studiu. Dle mých zkušeností oslabení těchto kompetencí u části studentů po ukončení bakalářského studia brání hlubšímu kvantitativnímu pochopení souvislostí v separačních procesech, chemické kinetice a reaktorovému inženýrství. Ty považuji za podstatné u nastávajících chemických technologů.
Ing. Vítězslav Knotek Ph.D.

Ing. Vítězslav Knotek , Ph.D.

Ústav chemické technologie restaurování památek

vitezslav.knotek@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Pracuji na Ústavu chemické technologie restaurování památek, kde vedu výzkumnou skupinu Přírodní a syntetické polymery. Při vedení semestrálních, bakalářských a diplomových pracích mám jedinečnou možnost naslouchat a seznámit se s názory mnoha studentů na studium na VŠCHT. Díky této zkušenosti dobře vidím nejen silné stránky naší univerzity, ale také témata, která studenty nejčastěji trápí a kde má smysl hledat konkrétní, realistická zlepšení. Mezi mé přednosti patří schopnost naslouchat, empaticky diskutovat a navrhovat reálná řešení.
Jak bych svůj mandát využil? V akademickém senátu se chci zaměřit především na rozvoj těchto směrů:
  • kvalita a inovace výuky (zaměření na klíčové kompetence využitelné v praxi)
  • prostředí pro studium (zlepšování vzhledu a úrovně vnitřních prostor)
  • podpora studentských spolků
Obecně bych rád přispěl ke vzájemnému porozumění studentů a akademiků a k podpoře univerzity jako otevřené a kvalitní instituci poskytující přátelské prostředí současným i budoucím studentům.
doc. Ing. Miloslav Lhotka Ph.D.

doc. Ing. Miloslav Lhotka , Ph.D.

Ústav anorganické technologie

miloslav.lhotka@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? V současné době jsem docentem na Ústavu anorganické technologie. Hlavní náplň mé vědecké práce je zaměřena na studiu povrchů pevných látek pomocí fyzikální a chemické adsorpce. Další oblastí mého vědeckého zájmu je vývoj a optimalizace chemických technologií, kde aktivně spolupracuji s průmyslem. Vyučuji a jsem garantem předmětů Anorganická technologie, Inorganic technology a Reaktivita a struktura povrchů pevných látek. Dále jsem garantem profesního studijního programu „Inženýr chemických technologií“, který je vyučován v Univerzitním centru Litvínov.
Jak bych svůj mandát využil? V předcházejícím období jsem působil v Akademickém senátu VŠCHT, kde jsem byl členem Vědecko-výzkumného a Hospodářského výboru. Mým cílem pro nadcházejícím období je další rozvíjení a zlepšování postavení VŠCHT Praha jako špičkové vědecko-výzkumné univerzity. Chtěl bych dále pokračovat v činnosti v Hospodářském výboru a přispět k zajištění stabilního rozpočtu VŠCHT Praha tak, aby i v budoucnu byla v maximální možné míře zajištěna prosperita VŠCHT Praha.
doc. Ing. Alena Michalcová Ph.D.

doc. Ing. Alena Michalcová , Ph.D.

Ústav kovových materiálů a korozního inženýrství

alena.michalcova@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Jsem docentkou na Ústavu kovových materiálů a korozního inženýrství a vedu v Centrálních laboratořích Laboratoř transmisní elektronové mikroskopie.
Jak bych svůj mandát využila? Chci se aktivně zapojit do práce akademického senátu VŠCHT Praha. Chci tam pracovat na lepším prostředí pro zaměstnance i studenty, ve kterém bude snaha o vzájemné pochopení a porozumění.
doc. Ing. Kateřina Rubešová Ph.D.

doc. Ing. Kateřina Rubešová , Ph.D.

Ústav anorganické chemie

katerina.rubesova@vscht.cz Telefonní seznam
doc. Ing. Eliška Vyskočilová Ph.D.

doc. Ing. Eliška Vyskočilová , Ph.D.

Ústav organické technologie

eliska.vyskocilova@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Jsem docentkou na Ústavu organické technologie. Hlavní náplň mé vědecké práce je zaměřena na aplikovanou katalýzu, heterogenní a homogenní hydrogenace a přípravu chemických specialit. Zejména v poslední zmiňované oblasti aktivně spolupracuji s průmyslem. Vyučuji a jsem garantkou předmětů Organická technologie, Organic technology, Fundamentals of chemical technologies, Chemické speciality, Fine chemicals a Organická technologie pro doktorandy. Dále se podílím na výuce předmětů Toxikologie a ekotoxikogie I a Toxicology and ecotoxicology I. V roce 2020 jsem získala Cenu Julie Hamáčkové a v roce 2025 cenu studentů Vitriol. V prosinci budu jmenována první profesorkou na FCHT.
Jak bych svůj mandát využila? Chci aktivně přispívat k otevřené komunikaci, transparentnímu rozhodování a podpoře spolupráce mezi akademiky, studenty a praxí. Ráda bych se podílela na řešení problémů a úkolů, které ovlivňují chod naší školy, a přinesla do senátu pohled propojující výzkum, výuku a spolupráci s průmyslem.
 

Kandidátní listina akademiků za FTOP

Obsazují se čtyři mandáty z pěti kandidátů.

Ing. Václav Durďák Ph.D.

Ing. Václav Durďák , Ph.D.

Ústav chemie ochrany prostředí

vaclav.durdak@vscht.cz Telefonní seznam
doc. Ing. Luděk Jelínek Ph.D.

doc. Ing. Luděk Jelínek , Ph.D.

Ústav energetiky

ludek.jelinek@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Jsem zaměstnanec Ústavu energetiky. Zabývám se vším, co souvisí s iontovou výměnou. Kromě ionexů mne poslední dobou baví iontově výměnné membrány. V senátu jsem zažil už dvě volební období.
Jak bych svůj mandát využil? Nejsem velkým příznivcem změn dobře fungujících věcí, ale pokroku se nebráním. Zvyšování míry byrokracie není pokrok, to budu stále opakovat. Chtěl bych se dožít zjednodušení alespoň jednoho vnitřního předpisu.
Ing. Lukáš Matějovský Ph.D.

Ing. Lukáš Matějovský , Ph.D.

Ústav udržitelných paliv a zelené chemie

lukas.matejovsky@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Působím na Ústavu udržitelných paliv a zelené chemie, který je součástí Fakulty technologie ochrany prostředí. Na této fakultě jsem absolvoval magisterské i doktorské studium. Na ústavu pracuji již více než 13 let a podílím se na výuce formou vedení laboratorních prací, bakalářských a diplomových prací a přednášek z předmětů Chemického využití ropy a Petrochemie v bakalářském a magisterském studijním programu.
Odborně se zaměřuji především na korozi kovových materiálů v prostředí biopaliv a na inhibici této koroze. Dále se zabývám detekcí bojových chemických látek. K těmto tématům jsem autorem či spoluautorem 35 publikací v mezinárodních odborných časopisech a 17 užitných vzorů a patentů.
Jak bych svůj mandát využil? Mám tříletou zkušenost z působení v Akademickém senátu VŠCHT a v Pedagogickém výboru. Rád bych na svůj předchozí mandát navázal a dále se věnoval zlepšování kvality výuky na naší škole a zachování vysoké úrovně jejích absolventů.
Ing. Lucie Pokorná Ph.D.

Ing. Lucie Pokorná , Ph.D.

Ústav technologie vody a prostředí

lucie.pokorna@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Působím na Ústavu technologie vody a prostředí, kde spojuji svůj zájem o vodárenství, analytiku a moderní fyzikálně-chemické metody (např. sorpce, koagulace či membránové separace) s výukou studentů. Věnuji se špičkovému aplikovanému výzkumu, jehož výsledky směřuji rovnou do praxe – ať už jde o národní projekty zaměřené na klíčovou udržitelnost (jako je projekt TAČR Sigma Úniky vody), ochranu životního prostředí (projekt POKR) nebo bezpečnost a ochranu obyvatelstva (projekt FiLiB). Tato práce mi umožňuje propojovat vědeckou excelenci s aktuálními potřebami společnosti a neustále tak obohacovat jak naši univerzitu, tak praxi.
Jak bych svůj mandát využila? S prací v AS mám již přímou zkušenost. Jsem členkou Akademického senátu VŠCHT Praha od roku 2023, kde aktivně působím v hospodářském a vědecko-výzkumném výboru. Díky tomu dobře znám mechanismy a procesy strategického řízení univerzity.
Moje priority pro další volební období:
  1. Udržitelnost: posilování pozice VŠCHT jako moderní a zelené univerzity. Jsem aktivní členkou skupiny Udržitelná univerzita a chci prosazovat ekologická řešení napříč celou školou.
  2. Podpora vědy a transparentnost: podpora excelence ve výzkumu, zefektivnění grantových procesů a zajištění transparentního rozdělování finančních a personálních zdrojů pro vědeckou činnost.
  3. HR Award a pracovní podmínky: jako členka řídícího výboru HR Award se chci zasadit o implementaci principů pro zlepšení pracovního prostředí a kariérního růstu pro akademické i neakademické pracovníky.
  4. Komunikace a PR: zefektivnění vnitřní i vnější komunikace VŠCHT Praha, podpora studentských i fakultních aktivit. Věřím, že mé zkušenosti z vědy, řízení projektů a dosavadní práce v AS jsou zárukou aktivního a konstruktivního přístupu při rozhodování o budoucnosti naší univerzity.
Who am I? I work at the Department of Water Technology and Environmental Engineering, where I combine my interest in water management, analytics, and modern physical-chemical methods (e.g., sorption, coagulation, or membrane separation) with teaching. I am dedicated to cutting-edge applied research, the results of which I directly used in practice—whether it involves national projects focused on key sustainability (such as TAČR Sigma 'Úniky vody' project), environmental protection (POKR project), or public safety and protection (FiLiB project). This work allows me to connect scientific excellence with the current needs of society and continuously enrich both our university and professional practice.
How would I make use of my mandate? I already have direct experience working in the Academic Senate (AS). I have been a member of the AS of UCT Prague since 2023, where I actively serve on the Economic and Research & Development Committee. This allows me to be well-acquainted with the mechanisms and processes of the university's strategic management.
My priorities for the next term are:
  1. Sustainability: strengthening UCT Prague's position as a modern and "green" university. I am an active member of the Sustainable University group and intend to promote ecological solutions across the entire school.
  2. Support for science and transparency: supporting excellence in research, streamlining grant processes, and ensuring the transparent distribution of financial and personnel resources for scientific activities.
  3. HR Award and working conditions: as a member of the HR Award Steering Committee, I aim to implement principles for improving the working environment and career growth for both academic and non-academic staff.
  4. Communication and PR: enhancing the efficiency of UCT Prague's internal and external communication, and supporting student and faculty activities. I believe that my experience in science, project management, and my previous work in the AS guarantee a proactive and constructive approach to decision-making regarding the future of our university.
Ing. Martin Staš Ph.D.

Ing. Martin Staš , Ph.D.

Ústav udržitelných paliv a zelené chemie

martin.stas@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Jmenuji se Martin Staš a působím na Ústavu udržitelných paliv a zelené chemie. Odborně se věnuji analýze konvenčních i alternativních paliv a dlouhodobě mě zajímají témata spojená s udržitelností, inovacemi a kvalitou výuky v technických oborech.
Jak bych svůj mandát využil? Rád bych v akademickém senátu pokračoval ve své práci v pedagogickém výboru a ve výboru pro vědu a výzkum. Věřím, že důsledná podpora moderní výuky, spravedlivého studijního prostředí a zodpovědného rozvoje vědecké činnosti je klíčová pro budoucnost naší školy. Mým cílem je přispívat k otevřené komunikaci mezi studenty, zaměstnanci a vedením a pomáhat vytvářet podmínky, ve kterých se bude dobře učit, bádat i pracovat.
 

Kandidátní listina akademiků za FPBT

Obsazují se čtyři mandáty z pěti kandidátů.

doc. Ing. Svatopluk Henke Ph.D.

doc. Ing. Svatopluk Henke , Ph.D.

Ústav sacharidů a cereálií

svatopluk.henke@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Narodil jsem se v Litoměřicích, kde jsem v roce 1998 odmaturoval na víceletém Gymnáziu Josefa Jungmanna. Na VŠCHT v Praze jsem absolvoval obor Chemie a technologie sacharidů, na stejném ústavu také doktorské studium pod vedením profesora Zdeňka Bubníka. V roce 2025 jsem se habilitoval na VŠCHT v oboru Technologie potravin. Na vědeckém poli se od roku 2001 věnuji vedle své specializace technologie cukru hlavně membránovým a chromatografickým separačním procesům, vyučuji předmět Vybrané procesy potravinářských a biochemických výrob a Technologii cukru v různých stupních studia české i zahraniční studenty. Jsem členem Vědeckého výboru Evropské společnosti pro technologii cukru ESST, a také členem ČSCHI a ČSCH. Programuji a obecně rád propojuji inženýrství s výpočetní technikou, jsem vedoucím Laboratoře potravinářských procesů a zařízení a Laboratoře technologie cukru, kde se snažím udržovat jak klasické postupy, tak integrovat postupy založené na modelování a počítačových simulacích vedoucích k návrhu nových zařízení a procesů. Ve volném čase jezdím na kole, v mládežnických kategoriích jsem reprezentoval Českou republiku v silniční cyklistice, nyní se věnuji organizaci cyklistických závodů. V zimě je to lední hokej a běžecké lyžování. Jsem členem Českého rybářského svazu a Českomoravské myslivecké jednoty.
Jak bych svůj mandát využil? Jako člen Akademického senátu FPBT a člen Sněmu Rady vysokých škol jsem po dvě volební období usiloval o zlepšení situace ve finančním ohodnocení doktorandů, které se povedlo začlenit do novely vysokoškolského zákona. V Akademické senátu VŠCHT bych rád ve druhém volebním období pokračoval v činnostech zaměřujících se na zvýšení životní úrovně a rozšiřování řad akademických pracovníků, a to konkrétně ve třech bodech: navýšení tarifních složek mezd zaměstnanců, možnost získávání startovacích bytů a navyšování počtu akademických pracovníků.
doc. Ing. Jan Lipov Ph.D.

doc. Ing. Jan Lipov , Ph.D.

Ústav biochemie a mikrobiologie

jan.lipov@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Jsem absolvent a zaměstnanec VŠCHT. Jsem garant a vyučující, výzkumník, který bádá spíš do šířky než do hloubky (virologie, testování biokompatibility materiálů, zkoumání mechanismů antibiotické rezistence, rekreačně forenzní analýza DNA). Jsem člověk, který nehledá viníka, ale řešení. Umím naslouchat, ale také vyjádřit ve vší slušnosti svůj názor. Jsem manžel, otec, trenér ragby, rybář - začátečník.
Jak bych svůj mandát využil? Rád bych konstruktivně a asertivně přispěl k rovnováze a nalezení společné řeči jak mezi fakultami, tak mezi studujícími a vyučujícími. Rád bych se zapojil do snahy o racionalizaci (počtu) studijních programů s důrazem na praktickou výuku a větší volnost studentů ve výběru předmětů. Podporuji výzkumnou orientaci VŠCHT i snahu o excelenci, v boji o granty s čistě výzkumnými institucemi bychom ale neměli zapomínat na fakt, že naším nejlepším "produktem" jsou kvalitní absolventi. Ti dozrají jen v prostředí, vytvořeném motivovanými pedagogy s adekvátními podmínkami (např. bych rád hledal cestu zlepšení podmínek mladých odborných asistentů).
Chtěl bych podpořit snazší podávání vědecko-výzkumných projektů pomocí hledání způsobů efektivnější kompletní administrace podávaných projektů, důležitá je dle mého názoru i podpora komercionalizace duševního vlastnictví (vnik/posílení HR oddělení, právního oddělení).
Hodlám hlavně nabídnout svou energii a čas na řešení aktuálních problémů akademické obce VŠCHT.
doc. Ing. Petra Lovecká Ph.D.

doc. Ing. Petra Lovecká , Ph.D.

Ústav biochemie a mikrobiologie

petra.lovecka@vscht.cz Telefonní seznam
Ing. Jan Pivoňka Ph.D.

Ing. Jan Pivoňka , Ph.D.

Ústav konzervace potravin

jan.pivonka@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Na VŠCHT Praha učím o kvalitě a bezpečnosti potravin – tedy o tom, co se děje mezi „farmou a vidličkou“. Kromě akademického prostředí působím také v Potravinářské komoře ČR jako ředitel pro vědu, kvalitu a inovace, kde propojuji svět výzkumu s reálnou potravinářskou praxí. Zkušenosti jsem nasbíral i mimo univerzitu – několik let jsem vedl společnost Eurofins v České republice, což mi dalo jasnou představu o tom, jak fungují firmy, laboratoře a manažerské rozhodování v praxi. Přes deset let působil jako auditor bezpečnosti potravin, a tak vím, že mezi teorií a realitou bývá často velká mezera – a právě tu se snažím pomáhat překlenout. Jako místopředseda Společnosti pro výživu se věnuji vzdělávání a popularizaci témat spojených s kvalitou potravin a zdravým stravováním. Věřím, že univerzita má být nejen místem vzdělávání, ale i partnerem pro firmy, instituce i společnost – a že její absolventi musí být připraveni obstát v praxi i v životě.
Jak bych svůj mandát využil? Mým hlavním cílem je posilovat propojení univerzity s praxí. Věřím, že výzkum i výuka by měly reagovat na skutečné potřeby potravinářského a biotechnologického průmyslu i společnosti. Silnější spolupráce s firmami může studentům přinést více příležitostí pro stáže, projekty a praktické zkušenosti, které jim pomohou lépe porozumět tomu, jak se jejich znalosti uplatňují v praxi. Stejně důležité je pro mě zlepšování uplatnitelnosti absolventů. Chci, aby se VŠCHT Praha dále rozvíjela jako univerzita, kde studenti získávají nejen vynikající teoretické znalosti, ale také dovednosti a sebevědomí potřebné pro profesní život. Věřím, že propojení akademického a aplikačního světa je klíčem k úspěchu našich studentů i celé univerzity.
Who am I? At the University of Chemistry and Technology in Prague (UCT Prague), I teach about food quality and safety — in other words, what happens between the farm and the fork. Alongside my academic work, I serve as the Director for Science, Quality and Innovation at the Federation of Food and Drink Industries of the Czech Republic, where I focus on connecting research with real-life food industry practice. I’ve gained experience well beyond the university as well — I spent several years as the Managing Director of Eurofins in the Czech Republic, which gave me valuable insight into how companies, laboratories, and managerial decision-making work in practice. Earlier in my career, I spent over ten years as a food safety auditor, so I know firsthand that theory and practice don’t always align — and I’m passionate about helping to bridge that gap. As Vice-Chairman of the Society for Nutrition, I’m also involved in education and promoting awareness about food quality and healthy eating. I believe that a university should not only educate but also serve as an active partner to industry, institutions, and society — and that our graduates should be ready to succeed both professionally and personally.
How would I make use of my mandate? My main goal is to strengthen the connection between the university and real industry practice. Research and teaching should not exist in isolation but respond to the real challenges faced by companies and society. Closer cooperation with the food and biotechnology industries can offer students more opportunities for internships, applied projects, and direct experience with how their knowledge is used in practice. Equally important to me is enhancing the employability of our graduates. I want UCT Prague to continue developing as a university where students not only gain excellent theoretical knowledge but also the practical skills and confidence needed to succeed in their professional careers. I believe that connecting academic and applied worlds is key to the success of both our students and the university as a whole.
doc. Ing. Michal Stupák Ph.D.

doc. Ing. Michal Stupák , Ph.D.

Ústav analýzy potravin a výživy

michal.stupak@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Od roku 2018 působím na Ústavu analýzy potravin a výživy jako odborný asistent. Moje hlavní výzkumná činnost je zaměřena na vývoj moderních analytických metod pro stanovení širokého spektra látek v potravinách, konopí, alkoholických nápojích a dalších typech vzorků. Tyto odborné znalosti aktivně předávám studentům prostřednictvím přednášek, laboratorní výuky, vedení bakalářských a diplomových prací a konzultací doktorských projektů. Ve výuce kladu důraz nejen na kvalitní předání teoretických poznatků, ale také na jejich praktickou aplikaci a propojení s reálnými úlohami analytické chemie.Již třináctým rokem se pravidelně účastním akcí propagujících VŠCHT, zejména letních škol pro středoškolské studenty. Během doktorského studia jsem řadu let působil jako člen akademického senátu FPBT a po jeho absolvování jsem byl do tohoto senátu zvolen znovu, tentokrát již za akademické pracovníky. V současné době působím v akademickém senátu VŠCHT.
Jak bych svůj mandát využil? Pokud bych byl znovu zvolen do akademického senátu VŠCHT, rád bych navázal na práci z uplynulého mandátu a dále ji rozvíjel. Zkušenosti, které jsem během svého působení v senátu získal, mi umožňují lépe porozumět potřebám naší univerzity a aktivně se podílet na jejím dalším rozvoji. Věřím, že i nadále mohu přispět ke zvyšování kvality výuky, podpory studentů a celkového fungování akademické obce. Za jedno z klíčových témat stále považuji propagaci VŠCHT směrem ke středním školám i široké veřejnosti. Naše univerzita nabízí špičkové vzdělání i výzkumné zázemí a zaslouží si větší pozornost a viditelnost. Rád bych se proto dále zapojoval do aktivit, které pomáhají prezentovat VŠCHT jako moderní a otevřenou instituci. V rámci pedagogického výboru senátu bych chtěl pokračovat v prosazování větší interakce mezi studenty a pedagogy. Moderní nástroje a technologie umožňují studenty více vtáhnout do výuky, zvýšit jejich pozornost a zlepšit zpětnou vazbu pro vyučující. Mám s tím velmi dobrou zkušenost a věřím, že rozvoj podobných přístupů může výrazně zlepšit kvalitu pedagogického procesu. Jako člen akademického senátu bych se tak i nadále zaměřoval na podporu kvalitní výuky, otevřené komunikace napříč akademickou obcí a na posilování dobrého jména VŠCHT Praha.
Who am I? Since 2018, I have been working as an Assistant Professor at the Department of Food Analysis and Nutrition. My main research focus is the development of modern analytical methods for the determination of a wide range of substances in food, cannabis, alcoholic beverages, and other types of samples. I actively pass on this expertise to students through lectures, laboratory teaching, supervision of bachelor’s and master’s theses, and consultations on doctoral projects. In my teaching, I emphasize not only the thorough explanation of theoretical principles but also their practical application and connection to real analytical chemistry problems. For thirteen years, I have regularly participated in activities promoting UCT Prague, particularly summer schools for high-school students. During my doctoral studies, I served for several years as a member of the Academic Senate of the Faculty of Food and Biochemical Technology, and after completing my PhD, I was elected to the same senate again, this time as an academic staff representative. I am currently a member of the Academic Senate of UCT Prague.
How would I make use of my mandate? If re-elected to the Academic Senate of UCT Prague, I would like to build on the work accomplished during my previous term and continue developing it further. The experience I have gained during my time in the Senate allows me to better understand the needs of our university and to actively contribute to its ongoing development. I believe that I can continue to support the improvement of teaching quality, student engagement, and the overall functioning of our academic community. One of the key priorities I continue to see is the promotion of UCT Prague to high schools as well as to the general public. Our university offers excellent education and strong research infrastructure, and it deserves greater visibility and recognition. I would therefore like to remain involved in activities that present UCT Prague as a modern and open institution. Within the Senate’s Pedagogical Committee, I would aim to further promote stronger interaction between students and teachers. Modern tools and technologies make it possible to engage students more actively in classes, increase their attention, and provide better feedback for instructors. I have very positive experience with these approaches and believe that their further development can significantly enhance the quality of the educational process. As a member of the Academic Senate, I would thus continue to focus on supporting high-quality teaching, encouraging open communication across the academic community, and strengthening the good reputation of UCT Prague.
 

Kandidátní listina akademiků za FCHI

Obsazují se čtyři mandáty ze šesti kandidátů.

Ing. Daniel Bím Ph.D.

Ing. Daniel Bím , Ph.D.

Ústav fyzikální chemie

daniel.bim@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Jsem odborný asistent na Ústavu fyzikální chemie, kde se věnuji interdisciplinárnímu výzkumu ve fotoredoxní katalýze. Doktorské studium jsem absolvoval na ÚOCHB AV ČR a poté jsem několik let působil jako postdoktorand v USA na Caltechu a UCLA, dvou univerzitách patřících ke světové špičce. Tamní prostředí mě jednoznačně naučilo, jak klíčová je otevřená, propojená a aktivně spolupracující výzkumná komunita.
Na VŠCHT chci své mezinárodní zkušenosti využít k posílení komunikace mezi ústavy a k důrazné podpoře mladých vědců napříč obory.
Jak bych svůj mandát využil? Chci, aby se VŠCHT dále rozvíjela jako otevřená a spolupracující akademická komunita, ve které mají výzkumníci na všech úrovních jasnou podporu a podmínky pro růst. V akademickém senátu budu prosazovat konkrétní kroky, které tuto kulturu posílí:
  • pravidelné celoškolní vědecké semináře se zapojením všech ústavů,
  • silnou platformu pro mladé výzkumníky s prostorem pro sdílení nápadů a navazování spoluprací,
  • lepší přehled o výzkumných aktivitách napříč školou a snadnější vznik mezioborových projektů,
  • cílenou a systematickou podporu PhD studentů a postdoků,
  • posílení obousměrné mezinárodní mobility a aktivní otevírání VŠCHT zahraničním zkušenostem.
    • Mým cílem je prostředí, kde se lidé napříč obory znají, mladí kolegové mají jasnou oporu a celá akademická obec společně posouvá školu kupředu.
Who am I? I am an Assistant Professor at the Department of Physical Chemistry, where I focus on interdisciplinary research in photoredox catalysis. I completed my PhD at the Institute of Organic Chemistry and Biochemistry of the CAS, and then spent several years as a postdoctoral researcher in the US at Caltech and UCLA, two universities belonging to the world's top tier. These environments taught me how essential an open, well-connected, and actively collaborative research community is.
At UCT Prague, I want to use my international experience to strengthen communication between departments and to provide strong support for young researchers across disciplines.
How would I make use of my mandate? I want UCT Prague to continue developing as an open and collaborative academic community in which researchers at all levels receive clear support and the conditions they need to grow. In the Academic Senate, I will promote specific steps that reinforce this culture:
  • regular university-wide scientific seminars involving all departments,
  • a strong platform for young researchers with space for sharing ideas and forming collaborations,
  • better visibility of research activities across the university and easier creation of interdisciplinary projects,
  • targeted and systematic support for PhD students and postdocs,
  • strengthening two-way international mobility and actively opening UCT Prague to experience from abroad.
My goal is an environment where people across disciplines know each other, young colleagues have clear support, and the entire academic community together moves the university forward.
doc. RNDr. Michal Kolář Ph.D.

doc. RNDr. Michal Kolář , Ph.D.

Ústav fyzikální chemie

michal1.kolar@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Jsem výpočetní biofyzik, který se zaměřuju na syntézu proteinů na ribozomech. V širším pohledu se zajímám také o dynamika a balení biomolekul a návrh léčiv. Chemii a molekulární modelování jsem studoval na Univerzitě Karlově a v Ústavu organické chemie a biochemie v Praze. Po získání doktorátu v roce 2013 jsem se přestěhoval do Německa, kde jsem strávil čtyři roky ve Forschungszentrum Jülich a později na Ústavu Maxe Plancka pro biofyzikální chemii v Gotinkách. Absolvoval jsem několik kratších výzkumných pobytů ve Francii a v Jižní Koreji. Od roku 2018 vedu výzkumnou skupinu na naší univerzitě. Jsem členem biofyzikálního panelu Grantové agentury ČR a působím jako editor v Communications Biology. Jsem dobrovolníkem v Czexpats in Science, neziskové organizaci, která propojuje vědce se zahraniční zkušeností. Více o mně a mojí skupině najdete na https://kolar.vscht.cz, kde jsou i kontaktní informace. Rád si popovídám o vědě i o jiných tématech nad šálkem kávy nebo čaje.
Jak bych svůj mandát využil? Rád bych pomohl posílit mezinárodní charakter naší univerzity a zlepšit její reputaci doma i v zahraničí. Představuji si silné projektové centrum a transparentní personální záležitosti, a to nejen s cílem omezit akademický inbreeding. Prostor pro zlepšení vidím i v řízení a hodnocení výuky. Věřím, že by univerzita měla aktivně podporovat kreativitu a růstové myšlení. Jsem velký fanoušek studentských aktivit a celého dejvického kampusu, takže udělám maximum pro to, aby tyhle iniciativy dál prosperovaly. Budu podporovat rozhodování založené na datech, ne na emocích. Když data chybí, nebojím se je shromážnit a zanalyzovat. V každodenním provozu bych rád viděl univerzitu plně digitalizovanou, od administrativy až po věci jako je přístup do učeben. Nechci se dotknout zaměstnanců na vrátnicích, ale běhání pro klíče nepatří mezi mé oblíbené činnosti, obzvlášť když budovy školy zabírají skoro půlku Dejvic.
Who am I? I’m a computational biophysicist, mainly focused on protein synthesis on ribosomes, with additional interests in biomolecular folding and dynamics, and drug design. I studied chemistry and molecular modeling at Charles University and the Institute of Organic Chemistry and Biochemistry in Prague. After finishing my Ph.D. in 2013, I moved to Germany, where I spent four years at the Research Center Jülich and later at the Max Planck Institute for Biophysical Chemistry in Göttingen. I’ve also done shorter research stays in France and South Korea. Since 2018, I’ve been leading a research group at our university. I’m a member of the Czech Science Foundation’s biophysics panel and an editor for Communications Biology. I also volunteer with Czexpats in Science, a non-governmental organization connecting researchers with international experience. You can find out more about me and my group at https://kolar.vscht.cz, where you can also find how to contact me. I’m always happy to chat about science or other topics over a coffee or tea.
How would I make use of my mandate? I’d like to help make the university more international and improve its reputation both at home and abroad. I want to strengthen the project center and make personnel matters more transparent to reduce inbreeding. I also think there’s room to improve how teaching activities are managed and evaluated. I believe the university should actively encourage creativity and a growth mindset. I’m a big fan of student activities and all this active-campus vibe, so I will do my best to keep these initiatives thriving. I will support making decisions based on data rather than emotions, and when data are missing, I won’t hesitate to gather and analyze them. On a day-to-day level, I’d love to see the university fully digitalized, from administrative processes to things like classroom access. I don’t mean to offend the reception staff, but running around to pick up keys is definitely not my favorite task, especially when the buildings span almost a half of the Dejvice district.
prof. Ing. Jan Mareš Ph.D.

prof. Ing. Jan Mareš , Ph.D.

Ústav matematiky, informatiky a kybernetiky

jan.mares@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Jsem vedoucí Ústavu matematiky, informatiky a kybernetiky. Věnuji se oblasti analýzy signálů a obrazů, především se zaměřuji na využití umělé inteligence ve včasné diagnostice vzácných onemocnění či při pooperační rehabilitaci. Pedagogicky jsem aktivní hlavně v předmětech Počítačový sběr dat, Prediktivní řízení či Měření a řízení v průmyslových procesech.
Jak bych svůj mandát využil? Při své práci v senátu bych se rád zaměřil na fungování školy podle standardů 21. století. Rád bych pokračoval ve své činnosti v Hospodářském výboru i ve své práci zaměřené na využití AI nástrojů v agendě školy. Z pohledu zaměstnance se jedná především o jazykové modely pro zjednodušení administrativy, z pohledu studenta se jedná o další rozšiřování interaktivní e-learningové podpory s využitím chatbotů.
RNDr. Pavel Pokorný Ph.D.

RNDr. Pavel Pokorný , Ph.D.

Ústav matematiky, informatiky a kybernetiky

pavel.pokorny@vscht.cz Telefonní seznam
prof. Dr. RNDr. David Sýkora

prof. Dr. RNDr. David Sýkora

Ústav analytické chemie

david.sykora@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Absolvoval jsem na PřFUK v roce 1987. Následně jsem v letech 1988-1994 pracoval v oddělení výzkumu a vývoje jako aplikační specialista firmy Tessek Ltd. V období 1992-1996 jsem studoval doktorský program na Ústavu analytické chemie na VŠCHT Praha. V letech 1998-1999 jsem absolvoval postgraduální stáž na University of California, Berkeley, USA, kde jsem se věnoval dvěma vědeckým tématům, (a) chromatografické charakterizaci syntetických polymerů ve spolupráci s průmyslovou sférou a (b) vývoji nových monolitckých stacionárních fází pro chromatografii a kapilární elektroforézu. Po návratu na VŠCHT na Ústav analytické chemie jsem se v roce 2011 habilitoval a v roce 2023 jsem se stal profesorem. Mojím současným profesním zájmem je především vývoj nových citlivých metod založených na kombinaci kapalinové chromatografie s hmotnostní spektrometrií, kde cílovými analyty jsou zejména léčiva, potenciální léčiva a drogy. Kromě toho se věnuji také návrhu, přípravě a testování nových fází pro využití v separačních technikách. Na vědeckých tématech spolupracuji především s kolegy z oblasti medicinálního výzkumu. Řadu let jsem garantem bakalářského studijního programu s názvem Analytická a forzenzní chemie. Přednáším mnoho předmětů především věnovyným separačním technikám a hmotnostní spektrometrii. Vedl jsem více než 20 bakalářských a 40 diplomových prací, školil jsem osm studentů doktorského programu, kteří úspěšně obhájili disertaci. V současnosti jsem školitelem dvou doktorandek těsně před obhajobou.
Jak bych svůj mandát využil? Svůj mandát bych využil tak, že bych pečlivě studoval předložené materiály senátu a snažil se o zlepšení jejich kvality po formální i obsahové stránce. Snažil bych se diskutovat problémy VŠCHT, jak na senátu, tak se studenty a zaměstnanci mimo senát a přenášel bych informace oběma směry. Snažil bych se jednat nekonfrontačně a hledal bych kompromis v případech, kdy by nebylo dostupné jedno univerzální řešení.
Ing. Petr Vaňura DrSc.

Ing. Petr Vaňura , DrSc.

Ústav analytické chemie

petr.vanura@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Absolvent VŠCHT, od r. 2003 doktor věd.
Pracovník Ústavu analytické chemie, na VŠCHT jsem od roku 1987, předtíjm jsem pracoval v ÚJV Řež.
Jsem autorem více než 450 impaktovaných publikací a 14 patentů.
Jak bych svůj mandát využil? Snažil bych se podporovat vědu na VŠCHT. Některé věci ale VŠCHT přesahují. Zastávám názor, že doktorand není žádný "student," ale mladý vědecký a někdy i pedagogický pracovník.
 

Medailonky kandidátů akademiků za celoškolská pracoviště

Obsazují se dva mandáty ze dvou kandidátů.

Ing. Karel Šteker Ph.D.

Ing. Karel Šteker , Ph.D.

Ústav ekonomiky a managementu

karel.steker@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Podílím se na výuce předmětů zaměřených na účetnictví, podnikové finance a ekonomiku, ve kterých využívám několikaleté zkušenosti z podnikové praxe finančního ředitele. Profesně se zabývám vypovídací schopnosti účetnictví a řízením ekonomického procesu podniků.
Jak bych svůj mandát využil? V rámci hospodářského výboru bych chtěl přispět k zodpovědnému a efektivnímu vynakládání prostředků včetně strategického plánování.
doc. Ing. Lenka Švecová Ph.D.

doc. Ing. Lenka Švecová , Ph.D.

Ústav ekonomiky a managementu

lenka.svecova@vscht.cz Telefonní seznam

Kdo jsem? Působím jako vedoucí Ústavu ekonomiky a managementu VŠCHT Praha a jsem členka AS VŠCHT. Dlouhodobě se věnuji různým oblastem managementu – zejména strategickému, inovačnímu, projektovému a procesnímu řízení. Tyto disciplíny propojuji v akademické, výzkumné i praktické rovině. Moje nejoblíbenější oblast je manažerské a rizikové rozhodování, kde se zaměřuji na propojení teorie s praxí a podporu kvalitního rozhodování v nejistotě. Působím v pedagogického výboru Akademického senátu VŠCHT, jsem členkou Sněmu a Předsednictva Rady vysokých škol nominovanou za AS VŠCHT a působím také jako členka hodnotitelských komisí Národní akreditační agentury (NAA), dříve Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství (NAÚ).
Jak bych svůj mandát využila? Ve své práci v senátu chci pokračovat v tom, co už dělám – přispívat k rozvoji kvalitní a smysluplné výuky, která je opravdu o studentech. Práce se studenty mě baví a vnímám ji jako jádro smyslu vysoké školy, proto se chci i nadále aktivně podílet na činnosti Pedagogického výboru. Zároveň bych se ráda více zapojila do Finančního výboru, protože považuji za zásadní, aby hospodaření školy bylo transparentní, strategicky promyšlené a dlouhodobě udržitelné. Chci, aby se akademický senát aktivně podílel na vytváření prostředí, kde mají prostor kvalitní pedagogika, otevřená komunikace a odpovědné rozhodování.
Who am I? I serve as the Head of the Department of Economics and Management at the University of Chemistry and Technology, Prague, and as a member of the Academic Senate of UCT Prague. My professional focus lies in various areas of management — particularly strategic, innovation, project, and process management. I connect these disciplines across academic, research, and practical contexts. My favorite field is managerial and risk decision-making, where I focus on linking theory with practice and supporting high-quality decision-making under uncertainty. Within the Academic Senate, I am a member of the Educational Committee. I also serve as a member of the Assembly and the Presidium of the Council of Higher Education Institutions, nominated by the Academic Senate of UCT Prague, and as a member of evaluation committees of the National Accreditation Agency for Higher Education (NAA), formerly the National Accreditation Bureau for Higher Education (NAÚ).
How would I make use of my mandate? In my Senate work, I would like to continue what I have been doing — contributing to the development of high-quality and meaningful education that truly focuses on students. Working with students has always been a key part of my academic life, and I see it as the very essence of what a university should be. That is why I want to remain actively involved in the Educational Committee. At the same time, I would like to engage more in the Financial Committee, as I believe that the university’s financial management should be transparent, strategically planned, and sustainable. My goal is to help ensure that the Academic Senate continues to foster an environment where high-quality teaching, open communication, and responsible decision-making can thrive.