
Závody modelů poháněných vodíkem
Dvě země, dvě desítky týmů a dva tisíce litrů vodíku. V děčínské sportovní hale ve dnech 9. února a 30. března proběhly první závody automobilových modelů poháněných vodíkovým palivovým článkem, které se uskutečnily v rámci projektu přeshraniční spolupráce H2AC4schools, spolufinancovaného Evropskou unií. Do projektu je zapojeno celkem 10 českých a 10 německých týmů z celkem 15 škol, jejichž odbornými garanty se staly VŠCHT, ČVUT v Děčíně a TU Chemnitz. Studentské týmy mají za úkol během následujících měsíců sestavit funkční model auta na hybridní vodíkový pohon.
Jelikož času na přípravy před prvním setkáním neměly školy mnoho, bylo první setkání opravdu pojato pouze jako seznamovací ať už se závodní dráhou a řízením modelů vůbec, či se studentskými týmy z ostatních škol. Zezačátku zběsilé závodní tempo, které mělo za následek i četné množství havárií a poruch, se postupem času uklidnilo a u některých týmů bylo již po pár minutách „za volantem“ vidět znatelné zlepšení. Ti ostatní, které zběsilý začátek odkázal na likvidaci škod, zase mohli zdokonalit v rychlém opravování modelu.
Druhý zkušební závod se opět odehrál v Děčínské hale, kde již ale nešlo jen o přátelské seznamování – týmy byly hodnoceny na základě výdrže jejich sestaveného modelu auta po dobu čtyřhodinového závodu. Jelikož jde o projekt přeshraniční spolupráce, jsou týmy uzpůsobeny tak, že závodí společně se svými českými a německými kolegy. V celkovém pořadí tedy nerozhoduje pořadí jednotlivce, ale týmové dvojice, která se musí na úpravách vozu podílet společně a ideálně sdílet know-how se svými týmovými partnery z cizí země.
Tento způsob hodnocení se odráží i ve finálních výsledcích. Nejlépe si v závodě vedla Střední průmyslová škola Ostrov, spolupracující s VŠCHT Praha, která za čtyři hodiny stihla ujet úctyhodných 766 kol. S týmovými kolegy to však bylo pouze 1027 kol, a tak se celkovými vítězi zkušebního závodu stal společný tým Gymnázia Děčín a Freies Gymnasium Penig, vedené ČVUT a TU Chemnitz, které dohromady završily 1111 kol.
Jelikož to byl pouze zkušební závod, jedná se pouze o formální vítězství. Finální pořadí týmů a rozdání trofejí s tím spojených bude rozhodnuto na základě závěrečného závodu pořádané TU Chemnitz 17. května.