Prosím čekejte...
Nepřihlášený uživatel
logo VŠCHT
Nacházíte se: VŠCHT Praha  → Veřejnost → Pro média → Archiv tiskových zpráv → 2020 → Můstky ze skla a oceli propojí historické budovy VŠCHT Praha
iduzel: 53064
idvazba: 61212
šablona: stranka_obrazek
čas: 19.3.2024 05:53:59
verze: 5351
uzivatel:
remoteAPIs:
branch: trunk
Server: 147.33.89.153
Obnovit | RAW
iduzel: 53064
idvazba: 61212
---Nová url--- (newurl_...)
domena: 'www.vscht.cz'
jazyk: 'cs'
url: '/popularizace/media/tiskove-zpravy/2020/mustky-ze-skla-a-oceli-propoji-historicke-budovy-vscht-praha'
iduzel: 53064
path: 1/4111/942/994/5161/1314/1473/53063/53064
CMS: Odkaz na newurlCMS
branch: trunk
Obnovit | RAW

Můstky ze skla a oceli propojí historické budovy VŠCHT Praha

Instalace konstrukce prvního můstku mezi budovami VŠCHT 2

Odvážný projekt propojení budov Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se chýlí ke konci. V noci z 25. na 26. března byl přivezen i druhý ze dvou téměř 25metrových můstků a osazen mezi dvě univerzitní budovy nad Studentskou ulici. Nyní budou probíhat práce na dokončení interiéru a opláštění skleněnými tabulemi. Oba můstky by měly být funkční do konce II. čtvrtletí. Celková cena díla činí 60 milionů korun. Architektonický návrh pochází z dílny studia ov-a, vlastní stavbu provádí na základě výsledků výběrového řízení firma Metrostav.

„Konstrukce můstků se vyráběly na dílně a čeká je 30kilometrový převoz ve finálním tvaru. Po jejich usazení na pilíře dojde k opláštění skleněnými prvky. Stavba dočasně ovlivní provoz v ulici Studentské zejména zábory částečně omezujícími pěší i automobilovou dopravu v ulici Studentské. Při vlastním osazování můstků na svá místa bude nutné krátkodobě uzavřít celou ulici.“ říká Petr Šichtanc, architekt VŠCHT Praha.

Nápad na propojení budov A a B není nový. Počítal s ním již architekt Antonín Engel v urbanistickém návrhu dejvického kampusu z třicátých let 20. století. K jeho kompletní realizaci však nikdy nedošlo a v současných podmínkách již není možné tento návrh následovat, neboť byl založen na masivních zděných konstrukcích na pilířích a klenbách, které by významně zasahovaly do pěší komunikace a omezovaly dopravu. „Nikdy bychom na můstky v původní podobě nezískali stavební povolení. Navíc jsme historizující cestou jít nechtěli, žijeme koneckonců v jiném tisíciletí,“ vysvětluje Petr Šichtanc, architekt VŠCHT Praha.

Potřeba spojit obě budovy, ať už kvůli bezpečnosti, nebo komfortu pro studenty a zaměstnance, akcelerovala v roce 2017, kdy VŠCHT vypsala vyzvanou architektonickou soutěž. Ze třech soutěžních návrhů byl jako vítězný vybrán návrh ateliéru ov-a (dalšími účastníky byly AA Ther a Projektil architekti).

Komise hodnotitelů - v níž mimo jiné zasedli ing. arch Pleskot, architekt roku 2014 a jedna z nejvýznamnějších osobností soudobé české architektury, nebo ing. arch. Melková, držitelka hlavní ceny Grand prix architektury 2012  a zpracovatelka koncepční studie vývoje Kampusu Dejvice - ocenila především otevřenou, krystalickou podobu můstků. Prostorová mřížka ocelových trubek podle komise působí jako napnutá mezi budovami, spojuje obdélník se šestiúhelníkem, který odkazuje ke světu organické chemie – benzenovému jádru. 

Mostní konstrukce obou lávek tvoří prostý nosník uložený na dva železobetonové pilíře, které jsou přisazeny k fasádám stávajících budov. Pilíře budou obloženy soklovým kamenem a opticky sjednoceny s fasádou budovy. Konstrukce je zasklená z exteriéru tepelně izolačním dvojsklem s tmelenou spárou. „Plný strop lávky ztužuje konstrukci a brání nadměrnému přehřívání. Podlaha s betonovou vrstvou tlumí chvění konstrukce,“ vysvětluje Jiří Opočenský z ateliéru ov-a.

Vlastní stavby se ujala v listopadu 2019 na základě výběrového řízení firma Metrostav. Celková cena je 60 milionů korun. Škola bude čerpat prostředky z ministerského dotačního fondu ISPROFIN. Použito bylo téměř 80 tun oceli na konstrukci obou můstků, celková hmotnost jednou můstku je přibližně 40 tun. Plocha k prosklení činí 440 m2. Délka lávek je 24 metrů, výška 4,6 metru, šířka dle profilu 3 až 5 metrů.

Oba můstky by měly být plně funkční v průběhu druhého čtvrtletí roku 2020.

FOTO: archiv Metrostavu

 


Pro další informace se obracejte na:

Mgr. Michal Janovský
Vedoucí oddělení komunikace

tel. +420 22044 4159
e-mail michal.janovsky@vscht.cz

Druhý (dolní) můstek

Instalace konstrukce druhého můstku 04
Instalace konstrukce druhého můstku 02
Instalace konstrukce druhého můstku 06
Instalace konstrukce druhého můstku 01
Instalace konstrukce druhého můstku 05
Instalace konstrukce druhého můstku 03
Instalace konstrukce druhého můstku 07
Instalace konstrukce druhého můstku 08
Instalace konstrukce druhého můstku 09
Instalace konstrukce dolního můstku  1
Instalace konstrukce dolního můstku  2
Instalace konstrukce dolního můstku  3
Instalace konstrukce dolního můstku  4
Instalace konstrukce dolního můstku  5
Instalace konstrukce dolního můstku  6

První (horní) můstek

Instalace konstrukce prvního můstku mezi budovami VŠCHT 1
Instalace konstrukce prvního můstku mezi budovami VŠCHT 2
Instalace konstrukce prvního můstku mezi budovami VŠCHT 3
Instalace konstrukce prvního můstku mezi budovami VŠCHT 4
Instalace konstrukce prvního můstku mezi budovami VŠCHT 5
Instalace konstrukce prvního můstku mezi budovami VŠCHT 6

Aktualizováno: 30.3.2020 10:20, Autor: Jan Kříž

KONTAKT

VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373

Copyright VŠCHT Praha
Za informace odpovídá Oddělení komunikace

Mapa webu
Sociální sítě
zobrazit plnou verzi